«Вай
вермасям»
Могъяс: 1) Челядьöс физическöя сöвмöдöм.
2) Важ коми гортса кöлуйöн
тöдмöдöм.
3) Сöвмöдны ёрта-ёртöс
пыдди пуктöм.
4) Чужтыны ичöт Рöдина
дінö муслун.
Нуöданног: Юкны 2 команда вылö. Сетны ним,
девиз, шыбитны пуд (жребий), коді медводз лоас дась. Бöрйыны капитанъясöс.
Оборудование: 2 пань, 2 чöрс, 2 карнан, 2 печкан,
2 мач, 2 зыр, 2 пож, 2 тасьті, 2 пызан, 2 улöс, 2 скамья, пызь тыра 2 кружка, шыдöс, 2 тасьті рок, 2 лист, сунис,
2 тупыль, важ коми дозмук, коми сьыланкыв диск вылын.
1) Нуöдысь лыддьö нöдкыв
(позьö рочöн). Эстафета ног.
Чукля бедь новлö ва, а васö оз ю.
Кривая палка воду таскает, сама не
пьёт.
Вопрос: Мыйысь вöчöны?
Кöні вöдитчöны?
Задание: Босьтны карнан вылö кык ичöтик
ведраöн и новлыны 1 ыджыд ведраысь мöдö ва. Коді öдйöджык?
Итог:
2)
Нöдкыв: Чукля пу йылысь тар куштöны. С кривого
дерева тетерева теребят.
(печкан, прялка). Шапкаа Чукыля дядьö
кöмöдö – кепысьöдö ставнысö.
Вопрос: Мыйысь вöчöны? Кöні вöдитчöны?
Капитанъяслы
конкурс:
Коді
öдйöджык да мичаджыка печкас 15
см шöрт (можно: Кто за 1 мин. лучше и больше).
Итог:
3) Нöдкыв: Кымын унджык ме бергала, сымын унджык озырма
и кыза. Чем больше я верчусь, тем больше богатею и толстею(чöрс, веретено).
Вопрос: Мыйысь вöчöны?
Кöні вöдитчöны?
Эстафета 3
мортлы (быд командаысь)
3.1. Тупыльысь гартны чöрсö шöртсö;
3.2. Чöрсысь
мöтöкö;
3.3. Мöтöкысь тупыльö. Коді öдйöджык?
4) Нöдкыв: Ачыс оз сёй, а
быдöнöс вердö.Сам не ест, а всех кормит (пань, ложка). Показать, как делали ложки, блюдце.
Конкурс для
2 человек. Син тупкöмöн вердны рокöн.
Итог:
5) Нöдкыв: Мойдын Ёма-бабаöс
ылöдліс Иван, сы отсöгöн сюйис пачö.
Гид тыр ыж да öти бöж.
Много овец , а хвост один.
Конкурс:
Нуны зыр вылын мач. Юкны 6 морта командасö 2 пельö, сувтöдны «старт» да «финиш»
полосаяс дінö. Сетны мачсö зырнас мöд джынйыслы, мед мачыс оз усь. Помас мед
артмис команда джынъяс лои дзоньнас вежсьöм.
Итог:
6) Нöдкыв: Сё синма, а нинöм оз
аддзы. Стоглазый, а ничего не видит(пож, решето).
Вопрос: Мыйысь вöчöны?
Кöні вöдитчöны?
Сорлавны
пызькöд шыдöс. Коді öдйöджык пожналас да аддзас шыдöс?
Итог:
6) Нöдкыв: Войдöр, войдöр шлоп-шлоп –
бöрын, бöрын ыджыд гор. Сначала хлоп-хлоп, а затем резкий крик(петук, петух).
Конкурс: «Бой петухов»
7) Нöдкыв: Кык вок, налöн пö вит
пиöн и быдöнлöн ним. Два брата, у каждого из них по пять сыновей и у всех
разные имена(чуньяс, пальцы).
Конкурс: «Крука чуньöн
кыскасьöм». Пуксьыны воча джоджö, мыджсьыны öта-мöдö кок пыдöсъясöн. Кутчысьны
крука водз чуньясöн öта-мöдлы (öти киöн). Кыскысьны. «Борьба на согнутых
указательных пальцах».
8) Нöдкыв: Дзик жö морт кодь, но
оз ветлы, вома, но оз сёрнит, киа, но нинöм оз куж. Мый тайö?
Кабала визьясысь (3 см. пасьта) вöчны
акань-оберег.
·
Оберег выполнялся как талисман, не
наделялся именем, не рисовали лицо, охранял от дурного сглаза. Делали из
подручных материалов (остатков пряжи, кусочков ткани).
Кывкöртöд: Мыйöн ті талун тöдмасьыныд? Мый
йылысь тöдмалінныд?
На занятии мы
познакомились с характером коми народа, они были дружными, не обижали друг друга, были сильными,
выносливыми, всегда выручали друг друга в беде. Их выручала в этом смекалка.
Разве каждый додумается использовать орудие Бабы-яги лопату - против неё же
самой?
Народ коми и вы, дети
коми народа-дружные, весёлые, ловкие, умелые. Счастья вам и здоровья! Спасибо
за участие!
|